Miljoner elefanter promenerade...


...på en liten, liten spindeltråd...

Jag har funderat ganska många gånger på hur det skulle bli om det skedde någon kraftigare "naturkatastrof" på Jorden. Tänk om till exempel Jordens magnetfält ändrades så att vår eletricitet inte fungerade längre? Då skulle den kunskap som idag i bästa fall ses som intressant kuriosa och i värsta fall nedvärderas totalt bli otroligt eftertraktad. Kunskapen om hur man överlever med enkla ursprungliga och medel, utan alla moderna maskiner och system. Kunskapen som tar bort allt överflödigt (sådant som inte styrs av behov utan av begär) och finslipar de livsnödvändiga teknikerna till en effiktivitet och estetik som närmar sig perfektion. En kunskap som gått från generation till generation och fungerat längre än vad vi - nutidens snabbväxlande och kortsiktiga människor - ens kan föreställa oss.

Många skulle nog komma i desperation till de som besitter den kunskapen, de skulle böna och be på sina bara knän om att få lära sig. Jag undrar hur det skulle kännas för dem som blivit nedvärderade och ignorerade medans allt funkade som det skulle med det moderna systemet? "Jaha, NU duger vår kunskap..." *fnys*

Mina poänger är:
1) Att vi (i den "utvecklade" västvärlden) lever i ett mycket skört och instabilt system.
2) Vi inser inte att det är så skört utan inbillar oss ofta att det ska fungera.
3) Vi lägger för stor tillit till teknologin, som kanske bara fungerar under speciella förutsättningar som de vi har just nu.
4) Vi blandar ofta ihop behov och begär/önskningar.
5) Vi nedvärderar ofta andra sätt att leva på istället för att hålla oss öppna inför lärdomar från andra kulturer, andra livsformer, äldre gerationer etc.

Kommentarer
Postat av: Marina

Hoppas jag kan halsa pa innan jag far! Kanske pa vagen tillbaks till Ume eller nat eftersom jag flyger ut darifran den 24e. Yayness! :)

2011-04-20 @ 23:22:50
URL: http://lobsterspam.blogspot.com
Postat av: Anonym

Nagot som gjorde mig elak idag - "Han hoppas att en annan huvudfråga under det svenska ordförandeskapet blir företagen som vill exploatera Arktis. När isarna smälter uppstår nya möjligheter för fartyg, fiske - och oljeborrningar.

I takt med att Arktis omvandlas till vatten har världens oljebolag försökt etablera sin verksamhet även i Arktis."



http://www.expressen.se/nyheter/1.2429726/klimathotet-larmar-for-dova-oron



Fy fan for oljebolag!!!!!!!!!!

2011-05-09 @ 23:05:10
URL: http://lobsterspam.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0